Frågor och svar

Här har vi samlat information om vad som gäller hos oss för dig som hyresgäst och för dig som söker bostad eller parkering.
Om du inte hittar svaret på din fråga kan du även titta i vår Hyresgästpärm annars är du välkommen att kontakta oss på vårt kundservice nummer 031-799 84 84 eller via e-post kundservice@kjellberg.se

FÖR VÅRA BOENDE

Om du får akut avloppsstopp, översvämning eller en helt strömlös lägenhet och du behöver akut hjälp efter kontorstid, ring då SOS alarm på telefon 031-703 14 50.

Betala hyran

Du får din hyresavi varje månad och på det sätt som du har valt.
Du är skyldig att betala din hyra i tid. Skulle du få problem av något slag, tala med oss!
Behöver du göra din inbetalning manuellt eller om du är osäker på om din betalning har fungerat? Logga in på Mina sidor där du kan se gällande OCR-nummer för din avi och om din hyra har blivit betald. Du kan också kontakta kundservice på 031-799 84 84 så hjälper vi dig att ta fram ditt OCR-nummer.
Tänk på att det är ett unikt OCR-nummer på varje avi och du kan inte använda en gammal avi.

Autogiro

För att betala din hyresavi genom autogiro skickar du in blanketten som du hittar här.

När du har ansökt om autogiro och blivit ansluten får du en ny hyresavi hemskickad. Den ser ut som tidigare med ett undantag, på inbetalningsdelen står det “makulerad p g a autogiro” istället för ett belopp och då vet du att från och med nu fungerar ditt autogiro. Autogirot dras den

På förfallodagen ska hyresbeloppet finnas tillgängligt på ditt bankkonto för att kunna överföras från ditt konto till Ivar Kjellberg Fastighets AB.

Saknas täckning på det aviserade beloppet på ditt konto annulleras autogirobetalningen och en egen insättning måste göras.

E-faktura

För att betala din hyresavi via e-faktura kan du hitta Ivar Kjellberg Fastighets AB i din internetbank eller kontakta vår kundservice via e-post kundservice@kjellberg.se

Kivra

För att betala din hyra genom Kivra behöver du bara registrera dig hos Kivra och din hyresavi kommer att hamna där automatiskt.

Läs mer om Kivra på deras hemsida, kivra.com Deras kundtjänst når du på tel. 0770-457 000.

Avflyttning

Detta gäller när du säger upp din lägenhet

Uppsägningstiden är tre månader och gäller med början från närmaste månadsskifte. Under uppsägningstiden behöver tilltänkta hyresgäster få se lägenheten och du är ansvarig för att lägenheten kan visas. Om du själv inte har möjlighet att visa kan vi hjälpa dig med det. Det telefonnummer som du anger på uppsägningsblanketten kommer att lämnas ut till de som får visningserbjudande.

Lägenheten ska lämnas väl flyttstädad på avflyttningsdagen. Glöm inte att städa ur förråd och eventuell balkong/uteplats. Till din hjälp har vi en checklista som du hittar här. Vi gör en gemensam besiktning på avflyttningsdagen.

Blankett för uppsägning av hyreskontrakt hittar du här. Du får gärna ange orsak till varför du flyttar.

Vid dödsfall har dödsboet rätt till en månads uppsägningstid. Det gäller endast om uppsägningen inkommer inom en månad efter det att hyresgästen har avlidit.

Nyckelhantering för garage
Lådspikaregatan – Utlämning och tillbakalämning av nyckel sker på vårt kontor på Jungmansgatan 15.

Vegagatan – Utlämning och tillbakalämning av nyckelbricka sker på Newsecs fastighetsskötarexpedition på Nordostpassagen 5 B. Tel: 031-12 80 38 måndag till fredag kl 12 – 12.30, övrig tid telefonsvarare.

Jungmansgatan – Utlämning och tillbakalämning av nyckelbricka sker på vårt kontor på Jungmansgatan 15.

Bö – Utlämning och tillbakalämning av nyckel sker på vårt kontor på Jungmansgatan 15.

Kvillestaden – Utlämning och tillbakalämning av nyckelbricka sker på vårt kontor på Jungmansgatan 15.

Blankett för uppsägning av p-plats/garage hittar du här.

Tänk på att göra en flyttanmälan hos Skatteverket så att du får rätt bokföringsadress. Mer information hittar du på www.skatteverket.se/flyttanmalan

Hyra ut i andra hand

För att du som hyresgäst skall ha rätt att hyra ut din lägenhet i andra hand under en begränsad tid, måste du ha godtagbara skäl. Dessa skäl kan vara studier eller arbete på annan ort, militärtjänstgöring, sjukhusvistelse alternativt provsamboende. Skälet skall styrkas med intyg alternativt personbevis med sambos personnummer och adress när det gäller provsamboende. Om det gäller arbete eller studier på annan ort, ska orten ligga längre bort än vad som kan an¬ses utgöra normalt pendlingsavstånd, det vill säga mer än cirka åtta-tio mil och en restid som överstiger en och en halv timme per dag, enkel väg. Provsamboende godkänner vi max 1 år, inkluderat uppsägningstiden som är 3 månader.

Uthyrningen får inte innebära påtaglig olägenhet för oss som hyresvärd och huvudregeln i hyreslagen är att en hyresgäst ska ha hyresvärdens samtycke för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand.
Vi vill att du läser igenom informationen gällande andrahandsuthyrning som du hittar här.

När du har bestämt dig för att hyra ut din lägenhet i andra hand ska du fylla i vår blankett, ansökan om uthyrning andrahand som finns på vår hemsida som du hittar här.
Ansökan samt intyg och eventuell fullmakt (vid utlandsvistelse)samt kopia på ert andrahandsavtal skall skickas in till oss och du måste avvakta vårt skriftliga godkännande innan allt är klart och godkänt. I ert andrahandsavtal är det viktigt att det framgår hyresbelopp, hyresperiod samt en uppsägningstid mellan dig och andrahandshyresgästen. Handläggningstid max 4 veckor så var ute i god tid. Tänk på att du är ansvarig både ekonomiskt och juridiskt. Det är viktigt att du informerar din andrahands hyresgäst om att det inte finns någon möjlighet att ta över en lägenhet som sägs upp av dig, uthyrningen är under en begränsad tid.

Har du några funderingar ring kundservice på telefon 031-799 84 84.

Inflyttning

När det börjar närma sig inflyttning till den nya lägenheten, kallas in- och avflyttad hyresgäst till en funktionsbesiktning. Detta sker brevledes och cirka 14 dagar innan den 1:e i månaden. Om den 1:e infaller på en helgdag, sker bytet första arbetsdagen efter helgdag. Avflyttad hyresgäst lämnar över alla nycklar och fastighetsskötaren går igenom lägenheten, tittar så att det inte finns några skador och att lägenheten är rätt städad. Det är också viktigt att du som inflyttande hyresgäst tittar så att du är nöjd med städningen.

För att höja säkerheten och för att du ska känna dig trygg i den nya lägenheten så byter vi låscylinder på ett av låsen i lägenhetsdörren på inflyttningsdagen. Till lägenheten hör 3 st nycklar till respektive lås.

Fastighetsskötaren informerar dig om huset och området m m.

Första hyresavin skickas till dig i god tid innan förfallodatum, som är den siste i varje månad.
Hyran betalas i förskott per månad.

Adressen ändrar du genom att ringa till
Svensk adressändring telefon 020-97 98 99 eller anmäla flytt via deras hemsida www.adressandring.se. Därifrån kan du också beställa adressändringskort. Glöm inte meddela vänner och bekanta din nya adress.
Även arbetsgivare, bankgiro, försäkringsbolag, föreningar m m behöver din nya adress.

Skriva till en person på hyresavtal

När du flyttar in hos oss och står ensam på kontraktet och t ex blir sambo eller gifter dig, så skriver vi inte till någon mer person på hyresavtalet. De är skyddade av giftorätt- och sambo lagen och folkbokföringen. Om någon mer bor i lägenheten får de folkbokföra sig med c/o adress, eftersom hyresavtalet styr vad som ska stå på namnskylten.

Söka ny bostad internt

Om du av någon anledning är intresserad av att byta till en annan lägenhet hos oss har du möjlighet när du har bott i samma lägenhet i minst 3 år genom att registrera dig i vår intressebank och börja söka annonserade lägenheter. Vi kan inte lova våra hyresgäster att de får företräde då alla lägenheter inte går att förmedla internt. Du registrerar i intressebanken under fliken bostäder eller klickar här. Om du vill stå kvar i vår intressebank måste du själv komma ihåg att förnya din ansökan var 6:e månad via vår hemsida.

Säga upp del av hyresavtal

Om ni är två personer som står för ett hyresavtal är båda solidariskt ansvariga för lägenheten. Om någon av er önskar flytta måste vi få reda på detta. Den som vill flytta och säga upp sin del av hyresavtalet använder blankett ”del av uppsägning”. Den av er som vill bo kvar ska även skriva på och godkänna på blanketten. Uppsägningstiden är densamma, 3 månader.

Akut hjälp

Behöver du akut hjälp efter kontorstid kontakta SOS alarm

Vid avloppsstopp, översvämning eller en helt strömlös lägenhet och du behöver akut hjälp efter kontorstid, ring SOS alarm på telefon 031-703 14 50. En dålig TV-bild anses inte akut och är därför inte anledning för  jourutryckning.

Avlopp

Detta gäller vid avloppsstopp

Vid stopp i avlopp kontakta genast fastighetsskötaren, efter kontorstid om det är akut ring SOS alarm på telefon 031-703 14 50. Golvbrunnen ska rensas och rengöras med jämna mellanrum. Spola endast ner toalettpapper i toaletten. Blöjor, bomullspads, tamponger, kattsand, hår och annat orsakar stopp i avloppet och medför stora kostnader. Du som hyresgäst kan bli ekonomiskt ansvarig för eventuella reparationer om du varit oaktsam.

Barnvagnar & cyklar

I en del av våra hus finns särskilda barnvagnsrum där du kan förvara barnvagnen. Om det inte finns ett barnvagnsrum i huset ska barnvagnen förvaras i ditt förråd eller i bostaden. På grund av brandrisk ska trappuppgångar hållas fria från lösa föremål. Din cykel ska parkeras i de cykelställ som finns utanför ditt hus eller i ditt cykelrum om detta finns i just ditt hus. De cyklar som förvaras i cykelrummet och cykelstället ska vara hela och fungerande.

FÖR VÅRA SÖKANDE

Här har vi samlat några vanliga frågor till dig som söker bostad hos oss.

INTRESSEBANK

Var lägger Ivar Kjellberg Fastighets AB ut sina lediga lägenheter- och parkeringar?
Skall jag som sökande anmäla mig till Boplats Göteborg? Nej Ivar Kjellberg Fastighets AB har en egen intressebank som vi använder. För att anmäla ditt intresse gå till Mina sidor.

Hur väljer ni hyresgäst?

Läs vår uthyrningspolicy. 

Uppdatera din profil!

Var 6:e månad måste du komma ihåg att själv uppdatera och förnya din ansökan. När du vill uppdatera dina personuppgifter gör så här: Logga in med ditt personnummer och lösenord. Du kommer nu till ”Mina sidor” där ser du ”Min profil” till höger. Klicka på ”Lägenhet” under rubriken Intresseanmälningar, komplettera eller ändra det du ska och kom ihåg att klicka på spara längst ner till höger, annars sparas inte dina uppgifter.

Vad kan jag söka?

Du kan även söka garage och p-plats förutom lägenheter via vår internetbaserade intressebank.

När får jag besked?

När och hur får jag ett besked om jag fått den lägenhet jag blivit erbjuden?
Efter sista svarsdatum som finns på erbjudandet via vårt egna marknadssystem eller Boplats så hör vi av oss per telefon eller e-post och självklart hör vi av oss så fort vi kan. Det är flera personer som erbjuds visning och vi vill gärna prata med alla innan vi kan lämna besked om vem som får lägenheten, vi vet och förstår att du är nyfiken och undrar hur det går. Tänk på att det inte går snabbare för att du ringer och undrar.

Väntetid?

Hur lång väntetid är det på en lägenhet?
Detta är tyvärr omöjligt att svara på då det beror på många olika saker t ex hur många lägenheter som kommer ut för uthyrning och hur många som söker just den lägenheten. För närvarande är det många sökande på bostadsmarknaden i Göteborg vilket gör att det kan dröja länge innan man blir erbjuden en lägenhet.

Inkomstkrav?

Jag har bara studiemedel, är det helt hopplöst för mig att få en lägenhet?
Även studielån och studiemedel räknas som inkomst. Den totala inkomsten skall kunna täcka både hyran och uppehället.

Borgensman

Varför behövs det ibland en borgensman?
Om du har studiemedel, a-kassa eller en visstidsanställning och saknar boendereferenser sedan tidigare, kan det i vissa fall krävas en borgen för att du ska kunna hyra en lägenhet av oss. Borgen innebär att vi kan kräva betalning direkt av en borgensman så fort en hyresgäst låter bli att betala hyran. En borgensförbindelse som tecknas i samband med ett hyresavtal omfattar bland annat hyra, misskötsel, skadestånd, inkassokostnader och kostnader för eventuell avhysning. 

Om det är aktuellt med borgen så ska ett borgensunderlag fyllas i av borgensmannen gällande inkomstuppgifter, anställning, boendeform m m. Vi gör sedan en kredit och personupplysning för att kunna godkänna borgensmannen och för att bli godkänd som borgensman krävs en tillräcklig inkomst för att kunna bära både sina egna och dina boende-kostnader samt inga betalningsanmärkningar.

Renovering av lägenhet

Jag har varit och tittat på en lägenhet som jag blivit erbjuden. Jag undrar om det går att få nya tapeter eller annan renovering/uppfräschning av lägenheten?

En besiktning görs i samband med att lägenheten blir uppsagd. Den ger oss en uppfattning av om något bör åtgärdas. Information om besiktningen kan uthyraren stå till tjänst med. I samband med inflyttningen sker en andra besiktning som inte utgör någon ändring av tidigare beslut om inte uppenbara skador upptäcks.

et|icon_check_alt|
Antal lägenheter: 33
et|icon_check_alt|
Antal våningar: 4
et|icon_check_alt|
Förråd: Vinds- och källarförråd ingår